16 – 32 uur per week. Start z.s.m. tot en met 31 oktober 2025, met optie tot verlenging.
Organisatie
Werkorganisatie BUCH is in 2017 ontstaan, na een fusie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Het is daarmee een jonge organisatie, met sterke wortels binnen de vier gemeenten. Met ruim 850 medewerkers faciliteren we vier besturen bij het realiseren van hun ambities. We bieden als één organisatie het hoofd aan maatschappelijke opgaven zoals wonen, klimaat, zorg en gezonde financiën. We focussen op de overeenkomsten met oog voor de lokale verschillen.
Functie
Wij zijn op zoek naar een iemand die in staat is om een gemeentelijk strategisch vastgoedbeleid en een grond(prijs)beleid te ontwikkelen. Deze documenten moeten een helder en toekomstbestendig kader bieden voor het beheer en de ontwikkeling van vastgoed en grond binnen onze gemeente.
Het doel van deze opdracht is om twee beleidsdocumenten te vervaardigen die de basis leggen voor een duurzaam en efficiёnt vastgoed- en grondbeheer. Deze documenten moeten tevens bijdragen aan de gewenste maatschappelijke doelstellingen van de gemeente en een duidelijke richtlijn geven voor vastgoedontwikkelingen en grondtransacties.
Taken en verantwoordelijkheden
Strategisch Vastgoedbeleid:
- Analyse van de huidige vastgoedportefeuille van de gemeente, inclusief gemeentelijke panden, infrastructuur en leefomgeving.
- Identificatie van knelpunten, kansen en uitdagingen binnen het vastgoedbeheer.
- Ontwikkeling van een strategische visie voor vastgoedontwikkeling en -beheer, inclusief doelstellingen op korte en lange termijn.
- Aanbevelingen voor gemeentelijke vastgoedontwikkeling, waaronder verkoop-, behoud- en transformatiestrategieën.
- Integratie van duurzaamheid, economische haalbaarheid en maatschappelijke impact in het beleid.
- Opstellen van een implementatieplan met concrete stappen en tijdslijnen.
Grond(prijs)beleid:
- Analyse van het huidige grondprijzenbeleid en de toepassing in recente transacties.
- Onderzoek naar marktontwikkelingen en vergelijkbare gemeenten om inzicht te krijgen in prijsstelling en -mechanismen.
- Ontwikkeling van richtlijnen voor het vaststellen van grondprijzen die aansluiten bij de gemeentelijke grond- en vastgoedstrategieën.
- Formuleren van alternatieve prijsmodellen, zoals differentiatie op basis van gebruik en situatie.
- Aanbevelingen voor transparante processen en communicatie richting stakeholders, zoals ontwikkelaars en inwoners.
- Opstellen van een bijbehorend uitvoeringsplan.
Eisen aan het Eindproduct
- Beleid dat gemeentelijke doelstellingen ondersteunt en onderschrijft, zoals duurzaamheid, sociale woningbouw en economische ontwikkeling.
- Documenten die helder en toegankelijk zijn voor zowel interne als externe stakeholders.
- Ondersteuning van de implementatie met duidelijke acties en verantwoordelijkheden.
- Inclusief een evaluatiemethodiek om de effectiviteit van het beleid te monitoren.
Verwachte Resultaten
- Een volledig en uitvoerbaar strategisch vastgoedbeleid.
- Een effectief grond(prijs)beleid met duidelijke richtlijnen en aanbevelingen.
- Presentatie van de beleidsdocumenten aan het college en de raad en betrokken stakeholders.
Functie-eisen
Eisen
- Ervaring met een soortgelijke opdracht in politiek-bestuurlijke omgeving; bij voorkeur een vergelijkbare gemeente;
- Beschikking over minimaal HBO werk- en denkniveau en een afgeronde relevante vastgoedopleiding.
Zachte eisen
- Bij voorkeur 50/50 verdeling hybride werken.
- Lokale kennis.
- Jij bent communicatief, tekstueel sterk en kan goed strategisch denken en handelen. Je bent bekwaam in het beleidsmatig ontwikkelen van het (maatschappelijk) vastgoedbeleid.
- Je denkt in oplossingen en kunt goed schakelen tussen diverse niveaus. Je legt snel verbanden tussen verschillende beleidsdoelen en bent in staat maatschappelijke ambities om te zetten naar concrete plannen.
- Je hebt een creatieve, enthousiaste, oplossingsgerichte en flexibele instelling en staat stevig in je schoenen en weet mensen op een positieve manier te enthousiasmeren en in beweging te krijgen.
Competenties
- Communicatief sterk;
- Politieke sensitiviteit;
- Organisatorisch vaardig.
Aanbod
- Een aantrekkelijk salaris (afhankelijk van je ervaring) conform schaal 10 van de Cao Gemeenten en goede secundaire arbeidsvoorwaarden.
- Reiskostenvergoeding van €0,23 per kilometer, OV-kaart of leaseauto.
- Laptop, telefoon en, indien nodig, een ergonomische thuiswerkplek.
- Persoonlijke ontwikkeling, begeleiding en opdrachtmanagement.
- Een ruim opleidingsbudget voor trainingen, cursussen en/ of coaching.
- Enthousiaste en benaderbare collega’s met brede expertise binnen het fysieke domein.
- Balans tussen thuiswerken, bij de opdrachtgever of op het hoofdkantoor van Triple in Hoofddorp (met daarbij gratis lunch in ons bedrijfsrestaurant!).
- Teamuitjes, intervisiemiddagen, borrels en barbecues.
- Opdrachten bij publieke organisaties die bij jou passen en bijdragen aan de maatschappij.
Deze opdracht is ook op ZZP-basis in te vullen.
Sollicitatie
Wil je meer weten over deze vacature? Bel dan snel met Raquel Rodriguez Cortes via 06 3933 4016 of stuur een mail naar raquel@tripledetachering.nl.
Direct solliciteren kan uiteraard ook!